Od 1 stycznia 2014 roku obowiązuje Zarządzenie Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia dotyczące kryteriów oceny ofert.
Nowością, oprócz zmian definicji kryteriów oceny ofert: „ciągłość” i „kompleksowość” oraz dodatkowo punktowanych zewnętrznych certyfikatów jakości (certyfikaty systemu zarządzania oraz certyfikaty akredytacyjne Ministra Zdrowia), są także dodatkowe punkty za parametry kontroli zakażeń szpitalnych i antybiotykoterapii.
Kancelaria wraz z Komisją ds. Usług Zdrowotnych przy Business Centre Club zgłosiła w grudniu ubiegłego roku zastrzeżenia do projektu powyższego Zarządzenia (patrz Czy Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia nadużył swoich kompetencji?). Głównym zgłoszonym zastrzeżeniem, była niezgodności definicji kryteriów „ciągłość” i „kompleksowość” z ich definicjami ustawowymi wprowadzonymi ubiegłoroczną październikową nowelizacją tzw. ustawy o świadczeniach. Zarządzenie utrzymało założenia projektu, tym samym Prezes NFZ, rozszerzając Zarządzeniem definicje ustawowe komentowanych kryteriów oceny ofert, naruszył powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Nie można zarządzeniem, czyli aktem prawa wewnętrznie obowiązującym (Fundusz- Świadczeniodawca), zmieniać przepisów rangi ustawowej (!). Dla formalności dodam, że zarządzenie nieznacznie okroiło wymagania co do certyfikatów w niektórych zakresach (np. w zakresie: rehabilitacja lecznicza). Pozostałe zmiany mają charakter techniczny.
Prezes NFZ ewidentnie igrając sobie z naszym ustawodawcą, wydał akt nie dość, że niezgodny z powszechnie obowiązującym porządkiem prawnym, to jeszcze krzywdzący „małych” Świadczeniodawców. Na kontrakty z NFZ będą mogły liczyć przede wszystkim duże podmioty lecznicze.