Cienka granica pomiędzy informacją a reklamą…

2013-11-15

Coraz więcej podmiotów leczniczych w najróżniejszy sposób reklamuje swoje placówki. W gazetach, na bilbordach czy w Internecie pojawiają się obszerne „informacje” o tym jakie usługi są świadczone w danej przychodni, w jakiej cenie, że najwyższej jakości, przez najlepszy personel…

I tu pojawia się problem, bo pomimo iż oczywiście jedną z podstawowych kwestii z jaką muszą się zmierzyć właściciele przychodni jest rozreklamowanie prowadzonych przez nich placówek, to jednak nie wszyscy wiedzą, że reklama w przypadku podmiotów leczniczych jest zabroniona.

Co mówi ustawa? Ustawa stanowi, że podmioty mogą podawać do wiadomości publicznej tylko takie informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych, których treść i forma nie mają cech reklamy. Zatem czymże jest reklama? Czy potencjalny właściciel przychodni zdaje sobie sprawę z tego, że reklamą jest każde działanie informacyjne, niezależnie od formy w jakiej jest przedstawione (plakat, ulotka, folder) oraz miejsca udostępnienia (radio, telewizja, internecie), skierowane do nieokreślonego kręgu osób, dające wiedzę o ofercie określonego podmiotu, mające na celu zachęcenie do skorzystania z jego oferty, które ponadto kształtuje popyt na usługi, towary, markę.

A zatem, jeśli przychodnie chcą się reklamować to tylko w taki sposób, który pozbawiony będzie wyżej wymienionych cech. W innym wypadku naruszałyby ustanowiony przepisami prawa zakaz reklamy, z czym wiąże się kilka niezależnych od siebie sankcji m.in. kara w postaci aresztu, ograniczenia wolności lub grzywny.

Zakaz reklamy usług medycznych nie oznacza jednak, że nie można udzielać pacjentom informacji o prowadzonej działalności leczniczej. Można. I tu pojawia się pole do popisu dla marketingowców, którzy mają za zadanie tak sformułować informację dla pacjenta o zakresie i rodzaju udzielanych przez daną placówkę świadczeń zdrowotnych aby wypromować daną placówkę przy zachowaniu obiektywności i rzetelności przekazywanych informacji.

Dominika Wesołowska

Dominika Wesołowska

Aplikant Radcowski

Skomentuj ten wpis:

Twój e-mail nie będzie nigdy publikowany lub udostępniany. Pola wymagane zostały oznaczone jako *

Opcja "Wyślij komentarz" służy do podzielenia się swoją opinią w zakresie objętym treścią artykułu. Wysłanie komentarza nie jest równoznaczne z jego opublikowaniem. Treść komentarza przed publikacją będzie weryfikowana a jej akceptacja, będzie zależeć od administratora i/lub redaktorów bloga.

Wysyłając dane w formularzu wyrażasz zgodę na ich przetwarzanie w celu realizacji usługi zgodnie z Ustawą z dnia 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych. Dz. U nr 133 poz.833.

*

*